ביקור מרתק באזרבייג'ן

https://www.youtube.com/watch?v=sJfPw1V5PVI

אני מופיעה קצת אחרי הדקה ה-29. צפייה מהנה (:

מצ"ב קישור לתוכנית ששודרה בערוץ 10, בה אני מספרת על ביקורי באזרבייג'ן.

IMG_5480

הביקור במדינת אזרבייג'ן, יצא לדרך לאחר שלשכת העיתונות הממשלתית באזרבייג'ן , הזמינה את יו"ר הקהילה הקווקזית בישראל, מר אלחנן רזיאל, ואני הוזמנתי להצטרף אליו ולתעד את המסע והחוויות הרבות.

את אלחנן הכרתי במסגרת עבודתי כרכזת במועצה הציונית. דמותו התיאטרלית והסיפורים הרבים שסיפר לי על מחוז ילדותו והתרבות ממנה בא ,ריתקו אותי וגרמו לסקרנותי לקרוא על המדינה ולחפש עוד ועוד חומר שפורסם עליה.
לאלחנן היה במשך זמן רב חלום שרצה להגשים; נסיעה למדינה ממנה עלה, צילום סרט ומפגש עם אנשי הקהילה היהודית. דימיינתי אותו ואת סיפוריו כמו בסרטים המיוחדים של קוסטריצה,( אותו אני מעריצה),  בהם פעמים רבות ישנן דמויות מיוחדות במקומות מיוחדים ועם הרבה חן והומור.
ואכן כך היה והדימיון שלי לא היה רחוק מהמציאות. נחתנו נחיתה רכה. המרחק בטיסה הוא די קצר, פחות משלוש שעות. היה לנו לו"ז גם לעבודה וגם לפנאי .
נסענו לאוגוז, עיר הולדתו. ביקרנו בשכונה בה נולד ,בה עדיין מתגוררים אנשי הקהילה היהודית. נכונה לי חוויה מרתקת ומרגשת במפגש עימם. התארחנו בבתים עם חצרות פנימיות בהן גדלים צמחים וגידולים שונים, בהן מטיילות תרנגולות המטילות ביצים טריות, והאויר הוא צח ונקי וקבלת הפנים היא חמה ולבבית והתכבדנו בהרבה תה ומתוקים והרגשתי שחזרתי לאיזה עידן עתיק בו הכפר הוא הקהילה והאנשים הם שכנים במלוא מובן המילה. התרגשתי מבתי הכנסת העתיקים, שלפעמים הם חסרים במניין וזה קצת עצוב. הנופים שנגלו לנגד עיניי של טבע לצד בנייני רכבת מתקופת השלטון הסובייטי, הסגירו את ההיסטוריה של המדינה, שנמצאת כרגע בתנופה של בנייה והתחדשות ועיר הבירה שלה, באקו, שנמצאת על חופי הים הכספי, משדרת במרכזה הרבה עושר ויוקרה. יש טיילת מדהימה לאורך הים, בתי קפה ומסעדות, קניונים ומוזיאון שעיצובו הוא בסגנון החתימה של אביו של הנשיא המכהן כיום , יש את האיצטדיון האולימפי החדש, הרבה ספורט והרבה הרבה מאוד נפט, שמקנה למדינה את אושרה. ויש גם בי"ס יהודי שאותו מנהלים חב"ד והוא זוכה לסיוע ותמיכה מהמדינה.

צ'ופר נוסף בו זכיתי היה  להתארח בתחרות שח-מט עם אלוף העולם, מגנוס, ועם סגנים לשעבר וסגנים חדשים.                                                                                                          היה זה מסע , שנקרה בדרכי . זכיתי לבקר במחוזות אחרים, במיוחד באלו בהם יש עדיין יהודים, החיים על פי קודי מסורת ישנים ואלו הם היהודים ההרריים.                                                בחוויה מרגשת זו, אני שמחה לשתף אתכם .